1.2.2.1/16/A/010 Tūrisma un saistīto nozaru tehnoloģisko inovāciju un nodarbināto produktivitātes apmācību projekts
Ieskats Latvijas biznesa vidē
Rīga ir piemērota pilsēta investīcijām, tostarp galvenās investīciju vides priekšrocības ir: izmaksu efektivitāte, augsti kvalificēts un daudzvalodīgs darbaspēks, labi attīstīta infrastruktūra un makroekonomikas stabilitāte. Taču priekšrocību ir krietni vairāk, un tās var uzskatāmi aprakstīt skaitļos un faktos:Rīga ir piemērota pilsēta investīcijām, tostarp galvenās investīciju vides priekšrocības ir: izmaksu efektivitāte, augsti kvalificēts un daudzvalodīgs darbaspēks, labi attīstīta infrastruktūra un makroekonomikas stabilitāte. Taču priekšrocību ir krietni vairāk, un tās var uzskatāmi aprakstīt skaitļos un faktos:Trešā lielākā pilsēta Ziemeļeiropā. Kopējais iedzīvotāju skaits Rīgas aglomerācijā ir 993 600 cilvēki.Baltijā zemākās uzņēmumu izmaksas, tostarp obligātās valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas ir 34,09% un ienākuma nodoklis ir 23%.Pirmšķirīga savienojamība Baltijā ar vairāk nekā 100 tiešajiem lidojumiem no Rīgas.Tilts, kas savieno Eiropas un Āzijas tirgus.Piekļuve vislielākajam talantu kopumam Baltijā (1,1 miljoni reģionā) - daudzvalodīgs, izglītots darbaspēks ar spēcīgu darba ētiku. Vidējā izglītība ir 37% iedzīvotāju un augstākā izglītība 38% iedzīvotāju.Zemākā biroja telpu īres maksa Baltijā, sākot no EUR 5/m2 ārpus pilsētas centra līdz EUR 40/m2 centrā.Lielākais sieviešu vadītāju īpatsvars ES (65%)Zemākā vidējā alga Baltijā, vidējā darba algas stundas likme valstī ir EUR 10,06.Latvijas uzņēmējdarbības pamats ir brīvā tirgus ekonomika, ko regulē attiecīgi likumi, nodrošinot komerctiesību, preču zīmju, kā arī investīciju aizsardzību.Latvijas likumdošanā ir iestrādātas Eiropas Savienības prasības, kā arī Latvija ir pretimnākoša pret ārvalstu investīcijām un uzņēmumiem.
Avots: liveriga.com
SIA Airo Catering Services Latvija ceļā uz robotizāciju un digitalizāciju
Kas ir Airo Catering Services Latvija uzņēmums?
Esam uzņēmums, kas strādā Latvijā no 1993. gada un apkalpo visas aviosabiedrības, kas izlido no Rīgas. Nodrošinām ēdināšanu un IT pakalpojumus aviācijas reisos.
Kā Airo Catering Services Latvija šodien izskatās aviācijas industrijā?
Pandēmijas laikā gandrīz visi aviācijas uzņēmumi mēģināja prognozēt, kā situācija izskatīsies pēc pandēmijas. Tika izstrādāti optimistiski scenāriji, tika plānots, ka 2019. gada pasažieru pārvadājumu rādītājus mēs sasniegsim atkal 2023. gadā. Taču bija arī pesimistiski scenāriji, ka 2019. gada rādītājus mēs varētu sasniegt tikai 2027. gadā. Ar prieku varu atzīmēt, ka mūsu reģionā spējam realizēt labvēlīgo scenāriju. Cilvēki sāk aizvien vairāk izmantot mūsu attīstīto lidojumu tīklu, tas priecē. Vērtējot negatīvos rādītājus mūsu reģionā, tos viennozīmīgi ir izraisījis karš Ukrainā, tāpēc ir grūti prognozēt, vai mēs turpināsim izaugsmi vai nē, taču izskatās, ka vasarā mūsu uzņēmums apkalpos pasažierus krietni lielākā apjomā nekā pērn.
Kāds ir jūsu viedoklis par jaunajiem pandēmijas prognozes rādītājiem, jo saslimšanas apjomi atkal pieņemas spēkā?
Domāju, ka realitāti mēs zināsim rudenī vai ziemā. Visticamāk, tas būs izaugsmi bremzējošs faktors, taču es ceru, ka ne tik lielā apjomā, kā tas bija 2020. gadā. Ja tomēr saslimšanas apjomi atkal būs tādi paši, tad aviācijas industrijai būs krietni grūtāk izdzīvot, jo mēs tikko esam sākuši atgūties. Pandēmijas iespaidā mums bija jāatbrīvo liels speciālistu skaits, ap 30% no kopējā darbinieku skaita. Šo speciālistu atgūšana ir ļoti lēns un grūts process, pārsvarā mēs uzņemam jaunus darbiniekus un ir nepieciešams ilgs laiks un investīcijas, lai tie katrs izietu apmācības ciklu un iegūtu pieredzi, lai varētu stabili pildīt savus pienākumus un veiksmīgi apkalpot klientus. Šajā ziņā tā ir specifiska nozare, ar saviem īpašiem drošības protokoliem, šauru aviācijas specializāciju, un aizgūt jau gatavus speciālistus mums nav kur. Attiecīgi šis gads mums ir pagājis ilgās mācībās, lai spētu nodrošināt drošību un augstu servisu mūsu klientu pasažieriem.
Kāda ir situācija ar personālu, ar kādām grūtībām sastopaties ikdienā?
Šobrīd ir ļoti maz cilvēku, kas vēlas strādāt roku darbu, īpaši jaunatne. Pārsvarā mūsu uzņēmums ir kā restorāns, kur mēs gatavojam ēdienus kā parastā virtuvē. Ir grūti atrast darbiniekus jauniešu vidū, kas vēlētos strādāt maiņās un darīt vairāk vai mazāk monotonu darbu. Tai pat laikā mēs virtuvē attīstām jaunas tehnoloģijas, kas palīdz minimizēt monotono darbu un automatizēt ikdienas procesus. Attiecīgi, skatoties nākotnē, mēs meklējam darbiniekus, kuriem būtu gan pavāra, gan arī kādas IT zināšanas, lai tie varētu pārvaldīt automatizācijas procesus un arī pārzināt aprīkojumu, kas ir uzstādīts ražotnē. Vērtējot mūsu rādītājus, ir jāatzīmē, ka cilvēki, kas pieņemti darbā pēc nostrādāta pirmā gada pārtop par mūsu ilgtermiņa darbiniekiem, kuros mēs pastāvīgi investējam mācību ziņā, lai viņi veiksmīgi spētu strādāt nepārtrauktā jauno tehnoloģiju ieviešanas režīmā.
Kā redzat industrijas attīstību tuvākajos piecos gados?
Ja runājam tieši par mūsu uzņēmumu, tad jāsaka, ka to nevar vienkārši salīdzināt ar trīs zvaigžņu restorānu, jo mūsu uzņēmums strādā ar daudz lielāku uz lidmašīnām piegādājamo ēdienu dažādību, veidiem un sortimentu. Ja salīdzinām mūsu darbu ar restorāniem, tad tas ir kā salīdzināt ezeru un jūru – krasti ir, ūdens ir, taču tā dažādība, kas tur mīt, un iespējas ir pavisam atšķirīgas. Tāpēc, ja restorānos vēl paliks šauras specializācijas pavāri, kas nodarbosies tikai ar ēdienu gatavošanu ar rokām, mēs paredzam, ka izmantosim automatizāciju un robotus krietni augstākā līmenī, kur pavāru un šoferu loma būs tikai pārraudzīt aprīkojumu un ikdienā pielietot savas zināšanas tikai korekciju gadījumos. Jau šodien mēs plaši izmantojam automatizētos procesus administratīvajā nodaļā, kurā strādā divi roboti, esam devuši tiem vārdus - Kaspars un Jānis. Kaspars mums palīdz apstrādāt ienākošos rēķinus, savukārt Jānis palīdz izrakstīt rēķinus mūsu klientiem. Tāpat pastiprināti strādājam ar Latvijas startapiem, kas ienākuši pasaules tirgos ar ēdienu gatavošanas robotiem. Sadarbojamies ikdienā, lai varētu pielietot viņu tehnoloģijas mūsu virtuvē. Izskatās, ka tuvākajos 2 līdz 3 gados mēs šādu robotu jau laidīsim strādāt mūsu virtuvē, ko mēs, protams, visiem parādīsim. No izdevumu viedokļa viena no mūsu lielākajām izmaksu pozīcijām ir loģistikas ķēde un piebraukšana pie lidmašīnām ar lielajām kravas mašīnām. Mūsu partneri Vācijā, kur tiek pārraudzīta Digitālo Inovāciju nodaļa, ir izstrādājuši autonomu kravas automašīnu pārvaldīšanas sistēmu, lai mašīna varētu piebraukt pie lidmašīnas bez operatora. Un izskatās, ka tuvāko 3 līdz 5 gadu laikā mēs jau Rīgas lidostā redzēsim autonomi vadāmās kravas mašīnas, kas pašas piebrauks pie lidmašīnām, lai reisi varētu tikt apkalpoti.
SIA “AIRO Catering Services Latvija” atsauksme par 1.2.2.1/16/A/010 projekta ietvaros izietām apmācībām:
- Produktīva operāciju pārvaldība ražošanā.
“Mūsu nozarē, kas ir saistīta ar pasažieru apkalpošanu aviopārvadājumos, ir svarīga punktualitāte, augsts apkalpošanas līmenis un ātrums. Nodarbināto apmācības par produktīvu operāciju pārvaldību uztur un attīsta personāla prasmes veidot produktīvu procesu organizāciju ražošanā un klientu apkalpošanā.”
Daži no projekta ietvaros komersantiem pieejamajiem kursiem
SIA "Mercuri International"
Piedāvā:
- Rezultatīvas pārrunas ar klientiem.
- Efektīva sadarbība augstāku rezultātu sasniegšanai.
- Uzņēmuma darbības efektivitātes paaugstināšana.
SIA "Viesmīlības skola"
Piedāvā:
- Profesionālas klientu apkalpošanas standarti.
- Profesionālas klientu apkalpošanas standarti.
- Efektīvas komunikācijas ietekme uzņēmuma efektivitātes veicināšanā.
- Mūsdienīgas digitālās vadības prasmes uzņēmējam.
Biedrība "Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija " turpina īstenot nodarbināto apmācību projektu ar papildus jaunām apmācību jomām
Biedrība "Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija" (LVRA) turpina īstenot nodarbināto apmācību projektu "Tūrisma un saistīto nozaru tehnoloģisko inovāciju un nodarbināto produktivitātes apmācību projekts" (projekts Nr. 1.2.2.1/16/A/010), programmas 1.2.2.1. Atbalsts nodarbināto apmācībām ietvaros.
Projekts tiek īstenots no 2016.gada 1. jūnija līdz 2023. gada 31. decembrim.
Projekta mērķa grupa – komersanti.
ERAF atbalsta intensitāte:
- Lielajiem komersantiem: 30-50%
- Vidējiem komersantiem: 60%
- Mazajiem komersantiem: 70%
Projekta sākotnējās kopējās attiecināmās izmaksas ir EUR 1 699 715, no tām plānotais ERAF atbalsts – EUR 896 282. Projekta īstenošanā plānots iesaistīt vismaz 52 komersantus un 1874 šajos komersantos nodarbinātās personas.
Projektā papildus apstiprinātās virssaistību finansējuma izmaksas ir EUR 2 343 285, no tām plānotais ERAF atbalsts – EUR 1 200 000. Projekta īstenošanā plānots iesaistīt vismaz 35 komersantus un 1750 šajos komersantos nodarbinātās personas.
Projekta mērķis ir komersantiem nodrošināt atbalstu nodarbināto prasmju pilnveidošanai, lai sekmētu tehnoloģisko inovāciju ieviešanu un darbaspēka produktivitātes paaugstināšanu.
Pieteikšanās jaunām apmācībām projektā ir atvērta visu projekta norises laiku.
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu projekti@hotelpro.lv
Piesakoties apmācību kursiem vai speciālistu konsultācijām, uzņēmumiem papildus atbalsta pieteikumam ir jāaizpilda un jāiesniedz Digitālā brieduma tests https://www.gudralatvija.lv/
Kontaktinformācija: projekti@hotelpro.lv
Publicēts: 11.07.2022